Persoonsontwikkeling

WIE BEN IK?

Leerlingen in het middelbaar onderwijs bevinden zich in een cruciale periode in hun leven: op de overgang tussen kind zijn en volwassenheid. Het onderwijs heeft niet enkel een verantwoordelijkheid om hun kennis te vervolmaken tegen de fase van de volwassenheid maar ook om de leerlingen op de andere vlakken te helpen worden wie ze zijn. Om evenwichtig te kunnen ontwikkelen, moet de verbinding die aangeboden wordt tussen leerling en school meer omvatten dan een louter cognitief traject. We willen leerlingen ontvangen en ontmoeten als volledige mens, zodat ze kunnen leren kennen wat in hen zit en wie ze zijn, wat hen ligt en waar hun valkuilen liggen. Dit is de basis van ons leertraject en komt tot uiting in de aanpak van de leerkracht-coach en de relatie die hij of zij opbouwt met de leerling. Aandacht voor de persoon die elke leerling is, betekent ook dat er aandacht is voor diversiteit en dat de leerlingen de nodige attitudes verwerven om anderen tegemoet te treden in hun eigenheid, met respect voor zichzelf en de ander.