Verbinding

DE ANDEREN EN IK

De kracht van samenwerking wordt in onze school zo volledig mogelijk benut: in leren, evalueren, samen school maken, samen de groep doen werken, enz. Leerlingen leren niet duurzaam onder constante competitie. Competitie heeft enkel een positief duurzaam effect op het leren als het competitie tussen groepen betreft in plaats van tussen individuen. Leerlingen leren van elkaar op veel verschillende manieren en vlakken, bijv. door het voorbrengen van uitgewerkte thema’s, door samen aan een opdracht te werken, door elkaar uitleg te geven, maar evenzeer door bijvoorbeeld samen een conflict op te lossen. Uit onderzoek blijkt ook dat leerlingen veel accurater zijn dan vaak aangenomen wordt, in zowel het inschatten van zichzelf als het inschatten van medeleerlingen en van de leerkracht. Peerevaluatie wordt actief ingezet. Hoe sterker en meer betrokken de relatie met de leerkracht-coach, hoe groter het welbevinden en het effect op leerprestaties is. Een leerkracht-coach is niet iemand die aan de zijlijn toekijkt op het leren, maar iemand die het leren versterkt door zijn band met de leerling. Door in te zetten op deze relaties leren leerlingen dat ze geen losse individuen zijn maar dat we allen deel uitmaken van een groter geheel. Het leren is vakoverschrijdend. Er wordt ingezet op de verbindingen tussen vakken en tussen vakken en de wereld. Het leren moet verbonden zijn met de leefwereld van de leerling en in ruimere zin verbonden zijn met de internationale wereld.

DE WERELD EN IK

De werkelijkheid is niet eenvoudigweg in vakjes te delen. We werken vak- en studiedomeindoorbrekend en geven leerlingen de ruimte om de wereld te ontdekken in alle complexiteit. We willen daarbij ook de klassieke schotten tussen de onderwijsvormen achterwege laten en leerlingen de keuze geven om zoveel mogelijk hun eigen interesses te volgen en te ontwikkelen. Dit kan betekenen dat iemand zijn eigen evenwicht tussen meer praktijkgerichte en meer theoretische inhouden samenstelt. Bovendien vinden we het belangrijk om leerlingen ook al tijdens hun schoolloopbaan zoveel mogelijk te laten leren in de eigen wereld. Dit betekent dat we kiezen voor een brede school die met beide voeten in de wereld staat en waar mogelijk links worden legt met de samenleving, dicht bij huis en aan de andere kant van de wereld. De wereld waarin wij en de leerlingen vandaag leren en leven, is kwetsbaar. We kiezen er als school voor om doorgedreven aandacht te hebben voor ecologie.