Hoe werkt Agora Leuven?

Bij Agora Leuven zijn er geen schoolvakken zoals we die kennen in het traditionele schoolsysteem. In de plaats daarvan werken we aan de hand van gepersonaliseerd projectonderwijs waarin alle leerdoelen aan bod komen en waardoor alle eindtermen worden bereikt zoals vooropgesteld door de Vlaamse Overheid.

 

Bij Agora Leuven zijn er ook geen klassieke klassen. Je behoort wel tot een bepaalde coachgroep waarin de leerlingen allemaal dezelfde leerkracht als coach hebben. De coach begeleidt jouw individuele leertraject van dichtbij. Daarnaast is er een vast team van leerkrachten met elk hun eigen specialisatie. Deze experts staan elk in voor het aanbrengen van de leerinhouden van verschillende domeinen en begeleiden samen met jouw coach jouw individuele leertraject, want op Agora Leuven volgt iedereen zijn eigen pad. Elke jongere is trouwens anders. Op de weekstructuur na, ziet je planning er dan ook elke week anders uit.

 

Tijdens de master classes krijg je van vakexperts (leerkrachten of externe experts) alle nodige kennis aangereikt die je nodig hebt. Aan de hand van boeiende uiteenzettingen en korte instructiemomenten leer je heel wat bij over uiteenlopende onderwerpen die altijd gelinkt zijn aan een bepaald thema én aan jouw leefwereld. Het onderwerp dat je voor je eigen project kiest, past altijd binnen een van de vier domeinen: exacte wetenschappen, humane wetenschappen, kunst en levensbeschouwing. Hier wordt de nodige basis gelegd, worden belangrijke kapstokken aangereikt en basisbegrippen bijgebracht uit verschillende vakgebieden (wiskunde, natuurwetenschappen, Frans, Engels, Latijn enz.). 

De Agora-week kan er zo uitzien. Opgelet: enkel de aankomst- en overlegmomenten en (middag)pauzes zullen vastliggen. De andere werkmomenten vullen we flexibel in naar gelang de klemtonen die op je uitdaging of project liggen of de beschikbaarheid van de sportinfrastructuur. Elke Agora-week kan er daarom telkens weer anders uitzien.

Voorbeeld van een mogelijke lesweek op Agora
Voorbeeld van een mogelijke lesweek op Agora

Aankomst

Om 8.30 u. zwaaien onze deuren open en ben je welkom. Wie wil kan meteen naar zijn eigen werkplek gaan, anderen ontspannen zich nog wat in de lobby.

 

Startoverleg (kring)

Om 9.00 u. start het dagelijkse overlegmoment in je eigen coachgroep met jouw coach. Jullie bespreken de planning van de dag, hebben het over de actualiteit en maken afspraken over het leven op school. Presentaties en uitstappen worden hier aangekondigd. Er is ook ruimte voor kleine presentaties of toonmomenten. Daarna gaat iedereen aan de slag met zijn eigen uitdaging.

 

Uitdaging (projectwerk)

Projectwerk heet bij ons "uitdaging". Zo’n uitdaging bestaat uit een zelfgekozen thema en het traject van zo'n uitdaging wordt begeleid door de groepscoach. Jij zit echter aan het stuur. Op basis van je talent bepaalt de coach met jou de route die je volgt. Sommige uitdagingen behandel je individueel, andere samen met andere leerlingen. Per schooljaar behandel je minstens 2 x een thema uit het domein “exacte wetenschappen”, 2 x uit het domein “humane wetenschappen”, 2 x uit het domein “kunst en creatie” en 1 x uit het domein “klassieke talen, levensbeschouwing en filosofie”. Je coach houdt volgt in de elektronische leeromgeving exact bij welke leerplandoelstellingen je al bereikt hebt en welke nog niet zodat je samen je leerproces duidelijk in kaart brengt.

 

Exacte wetenschappen: wiskunde, techniek, natuurwetenschappen (fysica, chemie, biologie)

Humane wetenschappen: geschiedenis, aardrijkskunde, mens en maatschappij (sociologie, economie)

Kunst en creatie: muzikale en plastische opvoeding, woordkunst, dans

Klassieke talen, levensbeschouwing en filosofie: Latijn, Grieks, ethiek, filosofie, godsdienst

Talen (zowel Nederlands als moderne vreemde talen) worden als servicevak aangeboden, d.w.z. dat ze gekoppeld worden aan een uitdaging. Hierdoor leer je ze op een natuurlijke, praktische manier. Je coach ziet erop toe dat er binnen je uitdagingen voldoende aandacht besteed wordt aan Nederlands, Frans en Engels (minimum). Optioneel kan je ook nog andere talen leren als je dat graag wil.

Aan de hand van een vaste structuur ga je aan de slag met je leervraag (volgens de denkcirkel van John Dewey).
Je stelt eerst een stappenplan op waarin je bedenkt hoe je te werk zal gaan. In de onderzoeksfase hou je je vervolgens bezig met het opzoeken van informatie en leer je indien nodig nieuwe vaardigheden van de leerkrachten of van andere experts buiten de school. Doorheen dit proces wordt je steeds begeleid door het expertenteam en in het bijzonder door je coach.

Denkcirkel van J. Dewey, met dank aan DNS Tilburg
Onderzoek voor je uitdaging pak je aan met behulp van de denkcirkel

Ten slotte breng je alles samen en maak je wat je geleerd hebt zichtbaar. Dit kan in vele vormen zijn: een presentatie, werkstuk, portfolio, tentoonstelling, kunstwerk, enz. Hierna reflecteer je samen met je coach, leerkrachten en experts én met je eventuele teamgenoten een laatste keer op het leerproces en op het eindproduct. Deze reflectie wordt als evaluatie en feedback genoteerd in jouw individuele leertraject. Dit houden we digitaal bij. Zowel je ouders als jezelf kunnen altijd online volgen hoe jij jezelf en je medeleerlingen en je leraren jou evalueren. Voor het begeleiden van het inhoudelijke leerproces zit je daarnaast minimaal één keer per week samen met je coach. Wij voorzien ook op regelmatige tijdstippen driehoeksoverleg tussen leerling, leraren en ouders. Jij als leerling organiseert dit overleg. We praten over hoe jij je voelt, wat je (niet) boeit en waarom, waar, hoe en wat je kan bijleren. Punten bespreken we niet. Die krijg je trouwens niet. De inhoud van je portfolio (verzameling van uitdagingen met bijhorende feedback) en jou als persoon, daar gaat het ons om. Voor leerlingen met ernstige zorgbehoeften werken we natuurlijk samen met ondersteuningsnetwerken die extra expertise leveren. Zo kunnen we voor iedereen de aangepaste begeleiding voorzien.

Leesstilte

De namiddag start met een half uurtje stilte. Er wordt dan door iedereen gelezen.

 

Masterclass

Masterclasses zijn lessen die door vakexperts (leraren of externe specialisten) worden gegeven. Ze worden wekelijks aangekondigd en zijn bedoeld om te inspireren, te remediëren of om domeininhouden te verdiepen.

 

Sport

Natuurlijk wordt er in Agora Leuven ook veel gesport en bewogen, want zoals je weet: een gezonde geest, in een gezond lichaam! Daarom is er doorheen de hele dag veel kans om te bewegen en zal je kunnen kiezen uit het ruime sportaanbod in en rond de stad. We leggen veelvuldig links met de stad en ook verder daarbuiten. Eerst en vooral willen we samenwerken met interessante organisaties, bedrijven, experts en bewoners in de nabijheid van de school. Gaandeweg zoeken we het ook wat verder weg, door middel van uitwisselingen (Erasmus+), correspondentie, digitale projecten (eTwinning) en buitenlandse reizen. Of wat dacht je van een stage of leermobiliteit in het buitenland? We zijn een school in de stad maar nodigen de stad en de wereld ook uit bij ons. Onze school wil een open school zijn, waar ook de bewoners uit de buurt terecht kunnen voor verschillende activiteiten.