Participatie en democratie

IK MAAK MEE ONDERWIJS, SCHOOL EN MAATSCHAPPIJ

 

Dit is een kernaspect van Agora Leuven. Inspraak van alle betrokkenen is essentieel, op alle vlakken. Dit geldt voor de teamleden, leerlingen, ouders enz. Participatie is geen dode letter maar het kloppende hart van de school. We vinden het essentieel dat de leerlingen en de teamleden ervaren dat ze deel uitmaken van een gemeenschap die samen school maakt. Ieders stem hierin mag weerklinken om het geheel vorm te geven. Het gevoel van betrokken deel uit te maken van een groter geheel is immers de basis van burgerschap in ruimere zin, met rechten en plichten.

WAT wil ik leren?

 

De doelstellingen zijn gekend (de eindtermen) maar de weg ernaartoe geeft vrijheid: wat wil ik leren op welk moment? Welke domeinen liggen me minder? Welke prikkelen me sterk? Waar is er ruimte voor verdieping? Als leerling kan je dus eigen curriculum dus mee vormgeven. De coach zet bepaalde lijnen uit maar hierbinnen is er veel ruimte voor creativiteit en zelfsturing.

 

Een leerling heeft inspraak in hoe hij de doelstellingen wil halen en hiervoor zijn diverse werkvormen mogelijk. De coach geeft dit mee vorm: als de leerling meer zelfstandigheid aankan, krijgt het leren een andere vorm dan als de leerling nog veel begeleiding nodig heeft. Instructietijd in groep wordt zoveel mogelijk beperkt in functie van de noden, de intrinsieke motivatie en de leerstijlen van de leerlingen en dit in een aangepaste leeromgeving en infrastructuur van de leerruimte. We schreven het eerder al: voor elke leerling een eigen recept.

 

Regels ontstaan in samenspraak met de leerlingen. Er is veel ruimte voor inspraak. Elke schooldag start daarom met een startoverleg (kring) in de eigen coachgroep. Hier overlegt men over de planning van de dag en worden afspraken gemaakt over het samenleven. Er is ook ruimte voor kleine presentaties of toonmomenten.

 

Op de maandelijkse schoolraad worden leerlingen per coachgroep afgevaardigd om met elkaar te overleggen, afspraken te maken en te reflecteren op het samenleven op school.