Is het aanbod van de traditionele secundaire scholen optimaal afgestemd op de noden van onze kinderen van vandaag? Hoe kan onderwijs van de 20ste eeuw leerlingen blijven motiveren? Wij willen de kinderen, jongeren en jongvolwassenen meer tools aanbieden om in deze snel veranderende wereld hun eigen zinvolle weg te kunnen vinden en zich dankzij deze werk- en zintuigen te ontwikkelen tot weerbare en veerkrachtige medeburgers.
We bouwen deze visietekst op aan de hand van "evidence based onderzoek", heel wat bezoeken aan scholen in België, Nederland en Duitsland die projectmatig en leerlinggestuurd te werk gaan en een bevraging bij meer dan driehonderd Leuvense gezinnen. De denkgroep bestaat uit ouders van kinderen op Leuvense Freinetscholen, maar voor dit middelbaar project putten we inspiratie uit tal van pedagogische invalshoeken die terug te vinden is in onze inspiratielijst. Er is een grote overlapping in deze literatuur en we willen ons niet vastpinnen op één bepaalde stroming. Onze doelgroep is een schoolpubliek dat een evenwichtige weerspiegeling is van onze maatschappij.
Met Agora Leuven hebben we twee grote doelstellingen voor ogen:
Agora Vlaanderen is de naam voor ons nieuwe onderwijsproject. Wij willen secundaire scholen oprichten voor alle jongeren die in vertrouwen en vriendschap willen leren leren. We maken samen school in een context van participatie en creativiteit. Bij Agora Vlaanderen staat gepersonaliseerd leren centraal. Bij ons heeft elke leerling een eigen recept, want wij maken onderwijs op maat.