Visie en doelstellingen

Is het aanbod van de traditionele secundaire scholen optimaal afgestemd op de noden van onze kinderen van vandaag? Hoe kan onderwijs van de 20ste eeuw leerlingen blijven motiveren?  Wij willen de kinderen, jongeren en jongvolwassenen meer tools aanbieden om in deze snel veranderende wereld hun eigen zinvolle weg te kunnen vinden en zich dankzij deze werk- en zintuigen te ontwikkelen tot weerbare en veerkrachtige medeburgers. 

We bouwen deze visietekst op aan de hand van "evidence based onderzoek", heel wat bezoeken aan scholen in België, Nederland en Duitsland die projectmatig en leerlinggestuurd te werk gaan en een bevraging bij meer dan driehonderd Leuvense gezinnen. De denkgroep bestaat uit ouders van kinderen op Leuvense Freinetscholen, maar voor dit middelbaar project putten we inspiratie uit tal van pedagogische invalshoeken die terug te vinden is in onze inspiratielijst. Er is een grote overlapping in deze literatuur en we willen ons niet vastpinnen op één bepaalde stroming. Onze doelgroep is een schoolpubliek dat een evenwichtige weerspiegeling is van onze maatschappij.

Met Agora Leuven hebben we twee grote doelstellingen voor ogen:

  1. We willen onze leerlingen voorbereiden op een leven na de school, in een maatschappij die fundamenteel anders is dan deze van enkele decennia geleden. We vertrekken vanuit een aantal vaardigheden en attitudes waarvan we geloven dat ze nodig zijn om als een gelukkige en weerbare volwassene te kunnen deelnemen aan en bovendien mee vorm te kunnen geven aan een steeds veranderende samenleving, zoals die zich nu (en in de toekomst) aan ons toont. Onze leerlingen worden bij Agora Leuven zelf werktuigen van een betere wereld, want ze leren dieper te graven, probleemoplossend te denken en komen zo zelf tot leren.
  2. Om dit te kunnen doen, willen we dat onze leerlingen zich ten volle kunnen ontwikkelen als mens en dat ze werkelijk ontdekken waar hun sterktes en zwaktes liggen. Hierbij doelen we niet enkel op een brede basiskennis maar ook op een aantal vaardigheden, zowel cognitief, sociaal-emotioneel en praktisch. We willen dit bereiken door deze vaardigheden, attitudes en basisprincipes in het DNA van onze nieuwe school te verankeren.