Creatief en kritisch denken

IK DURF TE DENKEN

Leerlingen die in de 21ste eeuw naar het middelbaar onderwijs trekken, moeten andere vaardigheden leren dan leerlingen van de voorbije eeuw. Creatief, kritisch en divergent leren denken zijn kernkwaliteiten die in het verleden niet altijd voldoende gestimuleerd werden in ons onderwijs. In onze snel veranderende samenleving zijn 21ste-eeuwse vaardigheden van cruciaal belang. Het toekennen van het mandaat aan leerlingen om hun eigen traject mee vorm te geven en de stroom informatie die hen bereikt kritisch en niet klakkeloos te kunnen benaderen, is dus een kernpunt van onze nieuwe school. Dit geldt voor de leerling maar evenzeer voor de leerkracht-coach: ook hij of zij moet kritisch en creatief blijven ten aanzien van het onderwijs dat hij of zij aanbiedt en nodig heeft om dit op een duurzame en gepassioneerde manier te kunnen blijven doen. Ook voor de leerkracht is een veilige omgeving, waarin fouten mogen erkend worden (zodat er van geleerd kan worden) van cruciaal belang. Binnen het leerkrachtenteam is er intervisie- en reflectieruimte.