FAQ - Vaakgestelde vragen

Pedagogisch-didactisch

1
Q: Is er al niet genoeg onrust in onderwijsland. Weer een vernieuwing erbij! Waarom is Agora nodig?!?
A: Omdat heel wat leerlingen en leraren in het traditionele onderwijs op hun honger blijven zitten en omdat we ervan overtuigd zijn dat leren in deze 21ste eeuw nog efficiënter kan.
2
Q: Dus leerlingen bepalen helemaal zelf wat ze willen leren?
A: Nee, niet helemaal. De persoonlijke leervraag van de leerling staat echter wel centraal. Voor de één is dat zo snel mogelijk een diploma secundair onderwijs halen, voor de ander de weg naar een eigen zaak enz. De leerkrachten coachen dit leerproces, zien erop toe dat de wettelijke eindtermen gehaald worden en geven samen met de ouders advies. Dit advies is leidend.
3
Q: Stel mijn kind heeft ASO-kwaliteiten. Wat kan hij/zij bij Agora doen om voldoende uitgedaagd te worden?
A: Agora Leuven gaat samen met de leerling op zoek naar een persoonlijke leerroute. Dat leren is netwerkleren, leren binnen en buiten school en digitaal. Daarin is alles mogelijk. We bieden dus geen standaardroutes aan maar ontwikkelen die samen met de leerling.
4
Q: Geef eens een reden (of meerdere) waarom ik mijn kind bij Agora onderwijs zou laten volgen?
A: Dat moet je doen als je kind en jezelf er vertrouwen in hebben dat een persoonlijke aanpak de beste is en wanneer je graag nauw betrokken bent bij de ontwikkeling van de school van je kind en van je kind in de school. Als je er bovendien van overtuigd bent dat gepersonaliseerd leren energie geeft om te (blijven) leren en beter aansluit bij het leerproces van je kind, ben je bij Agora Leuven aan het juiste adres.
5
Q: Leren hoeft toch niet altijd leuk te zijn?
A: Liefst toch wel. Het bereiken van resultaten en ervaren wat je kunt, is altijd geweldig, meer dan leuk! De voldoening die ontstaat als je een moeilijk onderwerp onder de knie hebt, geeft je ook zo'n boost.
6
Q: Stellen jullie ook eisen aan leerlingen?
A: Nee, we leren leerlingen dat ze eisen aan zichzelf stellen. Maar als je bedoelt: moeten de leerlingen dingen afwerken tegen een bepaalde deadline: ja.
7
Q: Stel dat mijn kind wil overschakelen van Agora naar een andere school. Kan dit dan zonder problemen?
A: In dit geval zal je kind waarschijnlijk wat aanpassingsproblemen hebben want Agora Leuven is uniek. Maar je kind heeft wellicht zodanig aan zelfvertrouwen en zelfinzicht gewonnen dat een of enkele jaren Agora Leuven al een geweldige bagage betekenen voor zijn/haar toekomst. Wil je kind overschakelen naar een zeer specifieke technische of beroepsrichting, zal je rekening moeten houden met toelatingsvoorwaarden. 
8
Q: Hebben jullie helemaal geen instructielessen met een leraar voor de klas?
A: Er is niets mis met instructielessen, zeker niet als het een didactische variatie is maar dus niet 7 uur op een dag. Instructie kan bijvoorbeeld ook als "flipping the classroom" of een tuturial (instructie op video) aangeboden worden.
9
Q: Hoe weet ik dat mijn kind niet "het kind van de rekening" van dit onderwijsconcept wordt?
A: Als je geen vertrouwen hebt in ons "onderwijs op maat"-concept en in het vertrouwen dat wij in kinderen en jongeren hebben, wordt het moeilijk om samen te werken.
10
Q: Deze nieuwe manier van lesgeven vraagt een andere manier van lesgeven van de leraar. Hoe bereiden jullie hen hierop voor?
A: In eerste instantie zoeken we onze Agora-leraren via een sollicitatieproces. Daarna zullen ze intern bijgeschoold en begeleid worden. De leraren hebben zelf ook nog invloed op de dagelijkse vormgeving van Agora Leuven.
11
Q: Werken jullie met bevoegde leraren of met andere experts?
A: Met beiden. Natuurlijk hebben we bevoegde leraren maar leren kan letterlijk overal, ook met andere experts die jou tot ontwikkeling brengen: ouders, mensen uit de bedrijfswereld en om het even wie uit de netwerken van de school.
12
Q: Gaan jullie ook op excursie (naar het buitenland)?
A: Ja. Dit kan elke dag, in het echt (stad, streek, land of buurland) of digitaal (eTwinning) en we zetten ook actief in op internationalisering via Buurklassen en Erasmus+.
13
Q: Hoe moet ik me dat voorstellen: lessen die betrekking hebben op 4 domeinen?
A: We leren jongeren dat alles met elkaar verband heeft in het leven. We hebben dat hele leven daarom globaal verdeeld in 4 stukken (domeinen) die met elkaar samenhangen: exacte wetenschappen, humane wetenschappen, kunst&creatie en klassieke talen&levensbeschouwing.
14
Q: Hoe zit het met wiskunde? Staat dat niet op het programma?
A: Wiskunde staat in de leerplannen en eindtermen. We kijken echter welke ontwikkeling kinderen voor dit vak doormaken. Wiskundeleerstof die niet in een project (uitdaging) vervat zit, wordt apart aangeboden, bijv. via de flip the classroom-methode, begeleid zelfstandig leren, peer-to-peer learning, tutorials of directe instructie. Elk kind krijgt zijn/haar eigen recept.
15
Q: Hoe bewaken jullie het niveau (de leerkwaliteit) van de leerling?
A: Op vele manieren: via toetsen, inzichten van het team, zelfonderzoek van de leerling, door feedback van derden, onderwijsinspectie enz.
16
Q: Er zijn toch pubers die helemaal niet willen studeren… En die slagen gewoon?
A: Ja. Er zijn geen kinderen die niet goed willen worden. Als een kind zich niet normaal wil ontwikkelen, is er een ander probleem dat zeker moet worden onderzocht maar dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. Dit geeft overigens ook aan dat succeservaringen in het traditionele onderwijssysteem soms ver te zoeken zijn.
17
Q: Agora-scholen zijn creatieve scholen. Is Agora ook vooral bedoeld voor creatieve kinderen?
A: Ja, maar met creatief bedoelen we de actieve hersenactiviteit. Creativiteit beperkt zich echter niet tot kunst. Alle kinderen zijn creatief of worden dat in Agora Leuven.
18
Q: Hoezo, ouders participeren in het onderwijs van Agora?
A: We vragen om per trimester een masterclass te komen geven: inderdaad een (halve) dag opofferen.
19
Q: Hebben jullie een plan m.b.t. leerstijldifferentiatie?
A: Absoluut, dat is een van de kernkwaliteiten van Agora Leuven. Onderwijs op maat is eigenlijk een doorgedreven vorm van differentiëren. 
20
Q: Wat is jullie visie op het gebruik van digitale middelen?
A: Dezelfde als de aanwezigheid van stromend water en elektriciteit in het gebouw, een randvoorwaarde voor het onderwijsproces, wat niet betekent dat we willen dat leerlingen digitale freaks worden.
21
Q: Jullie taalonderwijs, hoe moet ik me dat in de praktijk voorstellen?
A: Op een natuurlijke manier Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Turks, Koerdisch, Arabisch, Chinees... leren tijdens de leeractiviteiten met enkel formatieve toetsen, dat is onze basisaanpak. Bij coaches die expert zijn in taal, kan je terecht voor verdiepende uitleg. Je kan ook vakinhouden leren met anderstalig materiaal of een heel CLIL-traject volgen.

22
Q: Is onderwijs bij Agora niet wat te vrijblijvend?
A: Zeker niet. Het is niet omdat leerlingen hun eigen leerproces in handen nemen en (in overleg met hun coach) zelf bepalen wat ze wanneer leren, dat ze hun projecten (uitdagingen) niet moeten afwerken. Ons concept verschilt dan ook grondig van bijv. Sudbury-onderwijs. Anderzijds bevat ons onderwijsmodel dan weer heel wat technieken uit het Freinetonderwijs zoals het gezamenlijk startmoment, taalonderwijs met vrije teksten, leeftijddoorbrekende leergroepen en ouderbetrokkenheid.

23
Q: Zijn er voorbeelden van scholen die werken volgens jullie principe?
A: Ja, in Nederland heb je Niekée/Agora in Roermond en in Leuven De MET. Ook in Zweden (de zgn. Kunskappskolan) bestaat het maar we nemen deze concepten niet zomaar klakkeloos over.
24
Q: Wat is het verschil tussen leerling- en leerkrachtgestuurd onderwijs? Kun je daar een voorbeeld van geven?
A: Bij leerkrachtgestuurd onderwijs bepaalt de leraar helemaal wat de leerling moet leren. Bij leerlinggestuurd leren gaat de leerling op onderzoek uit om het antwoord te vinden op een vraag die hij zelf heeft geformuleerd, waarbij de leraar het proces coacht. Door de verhoogde motivatie blijkt bij leerlinggestuurd leren het leerrendement vaak veel hoger dan bij leerkrachtgestuurd leren, waarbij vaak enorm veel leertijd verloren gaat omwille van klasorganisatorische redenen (zoals orde, tucht, klasmanagement).
25 
Q: Werkt die zachte aanpak wel? Geen rapport en in de plaats bloemetjes en kleurtjes toewijzen omdat een paar leerlingen anders een slecht gevoel zou hebben? Je moet kinderen toch net leren omgaan met moeilijke situaties en negatieve feedback, in plaats van hen hiervan af te schermen. Zo bereid je hen niet voor op de arbeidsmarkt, die heel competitief is.
A: Volgens ons mag je onderwijs (aan jongeren) niet zwart-wit bekijken. Agora geeft geen klassiek puntenrapport (niet op papier, niet op Smartschool of Schoolonline) maar wel degelijk veel feedback, constant zelfs. Als een werkstuk of uitdaging erg zwak uitvalt, zal de leercoach hier constructieve feedback op geven. Als iets nog niet goed is, zullen we het zeker benoemen. Van de summatieve afrekencultuur zijn wij echter geen voorstander. Leerlingen zijn kinderen, jongeren en nog geen werknemers. Agora evalueert op een formatieve, opbouwende manier en bereid leerlingen zo beter voor op de competitieve arbeidsmarkt.