FAQ - Vaakgestelde vragen

Praktisch-organisatorisch

1
Q: Werken jullie met een lesrooster of een vorm daarvan? Zo, ja hoe ziet dat er dan uit?
A: Ja en nee. We werken wel met een weekstructuur (zie: Hoe werkt Agora) maar niet met een klassiek lesrooster. Binnen de weekstructuur werk je met een individueel studierooster. In dat rooster (digitaal) vind je als leerling alles terug. Maar omdat dat de studie vraaggestuurd is, is dat rooster niet zoals je dat kent van een traditionele school.
2
Q: Hebben leerlingen bij Agora ook toetsen, proefwerken en examens?
A: Ja maar we hebben een andere toetscultuur. We kennen geen afrekencultuur. Ook is het oordeel van de begeleidende coaches erg belangrijk. Je hoeft niet per se een toets te geven om als team te weten hoe een leerling er voor staat. Leerlingen moeten wel voorbereid zijn op hoger onderwijs dus gaan er in de derde graad wel grotere leerstofgehelen getoetst worden, al kan deze toetsing verschillende vormen aannemen (mondeling, schriftelijk, presentatie, portfolio of een combinatie hiervan). Met een gegroeid zelfvertrouwen verloopt dit ongetwijfeld vlot.
3
Q: Wat is de plaats van gsm's, iPads en laptops?
A: Dit zijn de verbindingsapparaten met de kennis van de wereld (cloud) en een verbinding met anderen. Onmisbaar dus. Wil dit zeggen dat leerlingen ongestoord en ongelimiteerd kunnen chatten en bellen? Uiteraard worden hier afspraken over gemaakt.
4
Q: Krijgen ze ook huiswerk bij Agora?
A: Niet in de traditionele zin van werken in een werkboek: "vandaag oefening 7 t/m 12, morgen 13 tot 18". Leerlingen werken en studeren "anytime and anyplace". Leren wordt veel meer een continuüm. Een gemotiveerde leerling ervaart studie als een persoonlijke positieve ervaring. Zo zal er al eens een werkstuk of project afgewerkt moeten worden en volstaat hiervoor de werktijd op school niet. In dit geval zou je van huiswerk kunnen spreken.
5
Q: Werken jullie met boeken of gaat alles digitaal?
A: We gebruiken alles wat effectief is om te leren. Boeken, digitaal uitgaven, ervaringsleren, afkijken hoe anderen het doen, leren van en met anderen, in bedrijven, instellingen en organisaties. Hier, in de regio, in de hele wereld!!!
6
Q: Hebben jullie traditionele klassen?
A: Nee. Wij werken bij de overlegmomenten met gemengde, leeftijdoverschrijdende coachgroepen. De samenstelling van de "klasgroep" verschilt afhankelijk van de uitdaging die de leerlingen aangaan.

7
Q: Kan mijn kind ook thuis leren, zodat het minder uren op school hoeft te zijn?
A: Dat is niet de bedoeling. Samen school maken - ook al is het gepersonaliseerd - is ook een sociaal gebeuren. Maar waarom zou je kind trouwens individueel willen leren?! Meer leren, samen leren, leerstof aan elkaar uitleggen, een leven lang leren. Daar gaat het om.
8
Q: Is er een ouderbijdrage en wat met de schoolfactuur?
A: Een ouderbijdrage kan vrijwillig worden gegeven in de vorm van sponsoring. Schoolfacturen worden tot een absoluut minimum beperkt. Voorziene kosten (voor activiteiten als sport, theater, workshops, uitstappen...) worden altijd ruim of voorhand kenbaar gemaakt.
9
Q: Moeten we zelf een laptop of tablet kopen?
A: Al onze leerlingen hebben een Chromebook (of vergelijkbaar toestel). Agora zorgt voor een groepsaankoop/huurkoopsysteem. Wie wil, kan ook zijn eigen laptop meebrengen. De school voorziet hiervoor kluisjes met ingebouwde opladers.
10
Q: Hebben leerlingen ook nog schrijfgerief en een pennenzak nodig?
A: Absoluut! Leerlingen schaffen dit zelf aan. Notities maken op papier moedigen we ook aan.
11
Q: De kinderen krijgen toch wel een rapport met cijfers, hoop ik?
A: Dan moeten wij je teleurstellen. Dit krijgen ze niet. Op elk moment tijdens het schooljaar krijgt de leerling van ons wel geschreven feedback. Je kan deze feedback online raadplegen of via de coach op papier krijgen.
12
Q: Hebben alle kinderen evenveel uren per week?
A: Globaal genomen wel maar individuele routes lopen sterk uiteen.
13
Q: Is mijn kind van 8.30 u. tot 16.00 u. op Agora?
A: Dat verschilt per dag en per kind. Lessen of opdrachten kunnen ook buiten de school doorgaan.
14
Q: Hoe is die verdeling van het aantal uren per "domein"?
A: Dat kunnen we niet op voorhand aangeven. Elke leerling leert op zijn/haar eigen tempo.
15
Q: Als leerlingen bijv. in het tweede jaar zitten, zitten er dan leerlingen van andere leeftijden bij?
A: Ja dat kan, al onze leerlingen zitten door elkaar.
16
Q: Kun je blijven zitten bij Agora?
A: Nee.
17
Q: Hoe zit het met lesuitval?
A: Als je geen traditionele lessen geeft, kunnen die ook niet uitvallen. Leren doe je continu.
18
Q: Werken jullie met een portfolio? Is dat digitaal?
A: Ja. We gebruiken elektronische platformen zoals Office 365, Dropbox, Google Drive enz.
19
Q: Welke elektronische leeromgeving (ELO) gebruiken jullie?
A: We gebruiken de challenge- en voortgangsmonitor van Egodact om de evolutie in het leerproces van de leerlingen in kaart te brengen en op te volgen. Elke betrokkene (leerling, ouder, coach) heeft hiertoe toegang.
20
Q: Werken jullie ook met mentoren, coördinatoren enz…?
A: We hebben één coördinator met co-coördinatoren die hem/haar bijstaan.
21
Q: Zitten de Agora-leerlingen in aparte lokalen?
A: Niet per se maar vaak wel als het over vaklokalen gaat.
22
Q: Ik las dat jullie ook met de leerlingen veel buiten school willen leren. Leg dat eens uit?
A: Veel leren kan gebeuren bij bedrijven en instellingen en met experts buiten school. Denk maar aan ziekenhuizen, bedrijven, partnerscholen, kunstenaars enz.